De visie van de Corts Foundation is om een bijdrage te leveren aan het behoud en de beschikbaarstelling van documentair erfgoed op het terrein van de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog en de Aziatisch-Europese betrekkingen met het doel om de gedeelde geschiedenis veilig te stellen.

Wij richten zich op vier aandachtsgebieden.

Deze zijn in het kort:indonesie3

• Stimuleren van documentaire erfgoed- en archiefbehoudsprojecten in samenwerking met universiteiten, wetenschappelijke en overheidsinstellingen, en archieven om publiekstoegankelijkheid te verbeteren; om projecten te faciliteren die fragiele historische documentcollecties opsporen, lokaliseren en redden in zowel Nederland als Indonesië.
  • Om wetenschappelijk onderzoek te bevorderen van de strijd om het voormalig Nederlands-Indië door sleuteldocumenten, in het bijzonder de Senshi Sosho serie, en andere documentatie uit Japanse, Nederlandse, en Indonesische bronnen te vertalen.
  • Om de conservering, digitalisering en toegankelijkheid van 17e en 18e eeuwse Hollandse archieven in Indonesië te initiëren en te ondersteunen, als gevolg van hun opname in het UNESCO wereld erfgoed register.
  • Om onderzoek te bevorderen, en publicatie en vertaling van boeken relevant voor de gebieden als hiervoor omschreven mogelijk te maken.

Bovendien draagt de Corts Foundation bij aan de totstandkoming van inventarissen, catalogi, indexen, nadere toegangen relevant voor de geschiedenis van Nederland en Indonesië en de ontwikkeling van digitale bibliotheken, digitale preservering en digitale publiekstoegankelijke gereedschappen. De stichtingen beheren en restaureren eveneens het zogeheten Corts-huis in Enkhuizen.

creativecommons

The Corts Foundation stelt de content van deze website, haar datasets en eigen publicaties beschikbaar onder de creative commons licentie.